Hé ondernemer, het draait niet om jezelf!

Als ondernemer ben je zonder twijfel bekend met de vraag “Wat doe je eigenlijk met je onderneming?”. Dé vraag die elke ondernemer uit zijn of haar holletje laat kruipen en laat ontpoppen tot een sprankelende vlinder die met liefde vertelt hoe zijn of haar vurige passie tot stand is gekomen. Het publiek reageert enthousiast, de ondernemer voelt zich weer goed over zichzelf en daar eindigt het onderwerp. En wie heeft er nu inhoudelijke interesse in de dienst of het product van de onderneming? Niemand.

Spreek jij over jezelf of spreek jij je publiek aan?

Wanneer we over onze ondernemingen spreken, neigen we om te vertellen vanuit ons eigen perspectief; wat doet jouw onderneming, welke activiteiten voer je zelf uit, wat doet jouw product.

Is het je doel om je publiek in je onderneming te interesseren? Dan is vertellen wat jij doet wellicht één van de minst interessante gegevens om jouw publiek te overtuigen. Jouw publiek is namelijk helemaal niet geïnteresseerd in wat jij of jouw onderneming doet, maar wat jouw onderneming voor hem of haar kan betekenen.

Neem de homepagina van jouw eigen website. Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, is hij of zij daar voor zichzelf. De bezoeker wilt zichzelf informeren over hoe jouw product of dienst, zijn of haar leven kan vergemakkelijken. Het is jouw taak om op jouw homepagina de bezoeker in één oogopslag te informeren hoe jouw onderneming het leven van de bezoeker, kan verbeteren.
Image
In plaats van zich te presenteren als “Cloud notitieprogramma”, communiceert evernote.com hoe het jouw leven makkelijker gaat maken: het gemakkelijk op kunnen bouwen van een centrale plek waar jij jouw ideeën, projecten en to-do lists kunt plaatsen.

Maakt jouw onderneming van de wereld een betere plek?

Kan jouw onderneming zich onderscheiden met een duidelijke waarde die het leven van jouw bezoeker, objectief beter verbeteren? Jouw concurrenten bieden subjectieve waarden als “professioneel” en “betrouwbaar” die de bezoekers niets concreets bieden. Bied jij een aantoonbaar extra zoals “bespaar tijd” of “maak meer winst” die jouw bezoeker overduidelijk vooruit helpt, en die jouw concurrentie helemaal niet biedt?

Wanneer je zelf op zoek bent naar een product of dienst om een probleem op te lossen, ga jij ook op zoek naar de aanbieder die de beste deal voor jou heeft. Een keuze tussen verschillende aanbieders is als de bliksem gemaakt wanneer die aanbieder jou duidelijk veel meer geeft dan de andere aanbieders. Het is jouw taak om in jouw onderneming gigantische waarde op te bouwen en te kunnen leveren.

“Doe wat je leuk vindt en het geld volgt vanzelf” is een mythe.

Oké, oké, deze befaamde uitspraak bevat zonder twijfel een kern van waarheid. Wanneer jij een business model ontwikkelt met veel financiële potentie, maar waar je zelf geen plezier uit het werk haalt, dan is de kans groot dat jij je hoofd niet boven water kunt houden wanneer de inkomsten (tijdelijk) tegenvallen.

Het struikelblok zit in de bewering “en het geld volgt vanzelf”. Jouw passie en talent voor jouw ambacht staan los van de mate waarin jouw publiek bereid is te betalen voor jouw dienst of product. Als jij een immense passie hebt voor kickboxen en talent hebt als instructeur, dan is de kans erg groot dat je jouw nieuwe onderneming snel kunt opdoeken als je een sportschool opent in een dorp met een voornamelijk oudere demografie. Je hebt tenslotte geen waarde geboden voor de lokale bevolking waardoor nagenoeg niemand uit het dorp bereid is je te betalen voor je diensten.

Het draait niet om wat jij graag wilt doen of hoe hard je werkt, maar in welke mate jouw publiek gelooft dat jij hen vooruit helpt.

“Maak je geen zorgen, wij steunen je.”

Jij zou jouw bezoekers rugdekking geven, wat er ook gebeurt, toch? Is dat niet de missie van jouw onderneming waar jij je aan hebt toegewijd?

Door te signaleren dat jouw product of dienst bestaat om jouw bezoekers een steun in de rug te bieden, signaleer je warmte en vertrouwen. Een warm thuis waar de bezoeker zich, wanneer er problemen ontstaan, altijd naar kan wenden. Jij bent er om ze op te lossen. Jouw bezoeker heeft een probleem en jij begrijpt ‘precies’ hoe hij of zij zich voelt.

Nou en?

Sta je al te popelen om van de daken te schreeuwen hoe jouw dienst of product, het leven de hemel op aarde gaat maken? Stel jezelf bij jouw waardes eerst nog de volgende, buitengewone, belangrijke, kritische vraag: “nou en?”. Waarom doet het er zo erg toe? Waarom is het zo belangrijk dat het leven van jouw bezoeker op deze manier makkelijker wordt gemaakt?

Antwoord gevonden? Jouw product of dienst is belangrijk omdat het tijd en moeite bespaart voor je publiek? Nou en? Je kunt jezelf deze vraag net zo vaak blijven stellen tot je waarde waterdicht op papier staat. Zo win je alle harten tijdens je komende speech.