Hoe je je website kunt inzetten om klanten te trekken

Wat een prachtige dag! Je komt zojuist bij je favoriete lokale koffiezaakje vandaan waar je de laatste paar aanpassingen voor je oogverblindende nieuwe website hebt doorgenomen met je nieuwe webbouwer. Livegang is zeker, je bent tevreden, een nieuw hoofdstuk opent in de geschiedenis van jouw onderneming en je bent van plan om geld te gaan verdienen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je je website in om nieuwe klanten te trekken?

Reclame is uit, informeren is hot

De traditionele marketing van reclame maken kennen we allemaal: reclame maken op TV, een advertentie plaatsen in de krant, reclame via de radio. Voor mij was het in de poepluiers al brullen wanneer mijn favoriete cartoon werd onderbroken voor een stomme reclame over wasmiddel, maar de lange onderbrekingen voor reclame hoorde er bij en we waren er aan gewend.

Echter in dit tijdperk met interactieve TV, streaming diensten en internet, bepalen we zelf welk beeld we consumeren. We kijken niet meer braaf naar wat de televisiezenders ons voorschotelen maar gaan zelf op zoek naar wat ons interesseert; eenzijdige communicatie neemt al jaren in effectiviteit af en men zoekt steeds meer zelf informatie op.

Moderne marketing speelt erop in dat de consument steeds meer zelf op zoek gaat naar relevante informatie. Het bieden van een platform waar potentiële kopers hun informatie op kunnen vinden, is een effectieve manier om meer bezoekers naar jouw website te trekken

Genereer traffic naar je website met goede content

Veel mensen gebruiken Google of andere zoekmachines om antwoorden te vinden op hun algemene vragen. Denk aan “welke kleur verf op de muur” wanneer men hun muur wil laten schilderen of “verschil tussen wit en bruin brood” wanneer men zich oriënteert om het voedingspatroon te veranderen.

Maak van jouw website een informatiehub voor je doelgroep die inspeelt op dit soort vragen. Schrijf artikelen, gerelateerd aan je business, die oprecht informatief en behulpzaam zijn voor mensen binnen je doelgroep. Een cadeautje voor de lezer zonder dat je direct je product of dienst probeert aan te smeren.

Er zijn op internet verschillende tools beschikbaar om uit te vinden welke zoekwoorden jouw potentiële bezoekers gebruiken. Deze variëren van gratis tools tot volwaardige betaalde keyword planners. Je kunt jouw artikelen zoveel mogelijk op populaire zoekwoorden afstemmen om zoveel mogelijk traffic naar jouw website te genereren. Het optimaliseren van je artikelen voor zoekmachines noemt men SEO (Search Engine Optimization)
Image
Ahrefs toont per zoekwoord hoe vaak er op wordt gezocht en hoe vaak er op wordt doorgeklikt. Stem je artikel af op zoekwoorden met een goede hoeveelheid clicks om meer traffic te genereren.

Maak van je bezoekers betalende klanten

Een bezoeker van jouw website is echter niet meteen een betalende klant. Het is jouw taak om een zo groot mogelijk percentage van je bezoekers om te zetten naar mensen die bereid zijn om voor jouw product of dienst te betalen. Een potentiële koper noemt men een lead.

Om een lezer om te zetten in een potentiële koper, dien je de lezer te prikkelen om over te gaan op actie. Je kunt dit doen door je artikel af te sluiten met een web-element (zoals een knop) die een brug legt tussen jouw artikel en de dienst of product die je wilt verkopen. Als voorbeeld kun je aan het eind van een artikel over het kiezen van een kleur verf, je bezoeker doorsturen naar een pagina waar de bezoeker een persoonlijk advies kan aanvragen (als opstap naar een offerte). Een element op je website wat de bezoeker prikkelt om actie te ondernemen, noemt men een CTA (Call To Action).

Welke informatie het meest effectief is voor jouw doelgroep en website, is helemaal uniek aan jouw situatie. Je zult zelf moeten experimenteren en je bezoekersgedrag moeten meten om jouw artikelen zoveel mogelijk te optimaliseren. Je kunt gebruik maken van externe analytische tools of de ingebouwde statistieken in het CMS (Content Management Systeem) van jouw website.
Image
In Lumitec Sense kun je gemakkelijk per pagina meten hoeveel bezoekers je artikel hebben gelezen, tot hoe ver je bezoekers hebben gelezen en hoeveel bezoekers hebben doorgeklikt.

Geef je bezoekersstroom een boost met social media

Zoekmachines zijn niet de enige ‘kanalen’ waarmee je een bezoekersstroom richting jouw website kunt creëren. Social Media zoals Facebook en YouTube zijn uitstekende kanalen om een permanent volgers bestand op te bouwen, die een terugkerende bezoekersstroom naar jouw website kunnen vormen.

Vergelijkbaar met goede content op jouw website, is het jouw taak om leuke, grappige of interessante content te plaatsen waar jouw lezers interactie mee hebben. Een profiel waar je alleen jouw eigen product of dienst promoot, biedt nauwelijks mogelijkheid tot interactie en trekt geen nieuwe volgers aan.
Image
Jouw website dient als centrale hub voor jouw sociale media. Je stuurt geïnteresseerden door naar jouw website en prikkelt ze daar om een betalende klant te worden.

Adverteren is een krachtig hulpmiddel. Voor de korte termijn.

Door goede content op je website te plaatsen, investeer je in de lange termijn. Verbluf jezelf dus niet wanneer het schrijven van een paar artikelen niet direct vetpot is. Echter, elke volger, verwijzing of zoekmachine link draagt bij aan een permanente bezoekersstroom die je niet meer kwijt raakt.

Het opbouwen van een permanente bezoekersstroom sluit het voeren van een advertentiecampagne niet uit. Advertenties zijn nog steeds een krachtig middel om te experimenteren met de efficiëntie van je content of een impuls te geven aan je volgers of bezoekersaantallen. Advertenties zijn echter altijd tijdelijk van aard. Zodra je stopt met betalen, stopt de bijhorende bezoekersstroom ook.

Door het opbouwen van goede content, bouw je een permanente stroom van leads op waar je business voor eeuwig profijt van heeft.